Článok bol pôvodne uverejnený v júli 2013. Vzhľadom na to, že téma je stále aktuálna, urobili sme jeho aktualizáciu.
—
Podnikatelia sa často domnievajú, že DPH sa týka iba veľkých firiem s veľkým obratom resp. firiem obchodujúcich s tovarom, ktorí si môžu uplatniť odpočítanie DPH. Že existuje len výber „platiteľ DPH“ vs. „neplatiteľ DPH“. DPH sa však za určitých okolností týka väčšiny podnikateľov, ktorí poskytujú služby a ich klienti alebo dodávatelia sú z krajín EÚ.
A teda:
Neplatiteľ DPH a dodanie služby do EÚ
Pre tento typ podnikateľov prikazuje zákon o DPH povinnú registráciu za „osobu registrovanú podľa § 7a zákona o DPH“. Teda v tomto prípade nie je na výber – ak podnikateľ podmienky spĺňa, registrovať sa je povinný. Registrovaný podnikateľ, resp. firma dostane od daňového úradu slovenské IČ DPH, ktoré bude používať pri obchodovaní s partnermi mimo SR a uvádzať ho na výkazoch a priznaniach týkajúcich sa DPH. Spolu s číslom „dostáva“ aj balík povinností, ktorí je však výrazne menší, než povinnosti „plnohodnotného“ platiteľa DPH.
Podstatným je „miesto dodania služby“
Registrovať sa v zmysle § 7a zákona o DPH je podnikateľ povinný:
- ak dodá – t.j. poskytne – službu odberateľovi z krajín EÚ, ak miesto dodania je v krajine odberateľa, pričom DPH z tohto obchodu platí zahraničný odberateľ,
- ak prijme – t.j. kúpi – službu od dodávateľa z EÚ, ktorej miesto dodania je v SR a DPH platí slovenský odberateľ.
Povinnosť registrácie sa však netýka všetkých druhov služieb, ale len väčšiny z nich. Dôležitým pojmom je v tomto prípade „miesto dodania služby“. Ide len o služby, ktorých miesto dodania sa určí v zmysle všeobecného pravidla uvedeného v § 15 ods. 1 zákona o DPH. Vo všeobecnosti ide o služby medzi 2 podnikateľmi (dodávateľ aj odberateľ sú podnikateľmi sídliacimi v rôznych krajinách EÚ) a v praxi môže ísť napr. o rôzne poradenské, reklamné či programátorské služby. Dobrým príkladom z praxe pre poskytnutie služby je predaj reklamy Google AdSense, príkladom pre prijatie služby môže byť Google Ads (bývalé AdWords) či Facebook reklama.
Pozor na predaj elektronických služieb
Za službu sa však nepovažuje len takéto „priame“ poskytnutie určitého výkonu. Samostatnou kategóriou biznisu je predaj tzv. „digitálnych produktov“ – teda online kurzov, aplikácií, softvérov platených na báze predplatného/členského, šablón, fotografií, členských sekcií a pod. Pre tie platia však platia zas o trochu rozdielne pravidlá. Ak ich slovenský podnikateľ predáva súkromným osobám a firmám bez IČ DPH s bydliskom/sídlom v iných krajinách EÚ, po prekročení hodnoty predaja 10 000 eur v kalendárnom roku sa tiež musí z nejakého titulu registrovať pre DPH – buď v jednotlivých krajinách odberateľov alebo v SR, podľa § 7a alebo ako plnohodnotný platiteľ DPH. Podrobnejšie napr. Kedy je potrebné sa pre DPH registrovať v zahraničí? či SuperFaktúra a MOSS: ako na faktúry do EÚ.
Služby vzťahujúce sa na nehnuteľnosť a pod.
Naopak – podnikateľ sa v zmysle § 7a registrovať nemusí, ak poskytol či prijal napr. služby vzťahujúce sa na nehnuteľnosť či reštauračné a stravovacie služby (prípadné iné služby, ktorých miesto dodania sa určí podľa osobitných pravidiel). Je však možné, že je povinný sa registrovať v krajine svojho odberateľa. Presné určenie miesta dodania – a teda aj povinnosti registrácie – v praxi závisí od konkrétneho typu služby. V menej jasných prípadoch je teda ideálne konzultovať postup s účtovníkom, ekonómom, daňovým poradcom či Finančným riaditeľstvom SR.
Žiadosť o registráciu podľa § 7a nemusí podať firma, ktorá je už registrovaná podľa § 7.
Aj živnostník či eseročka
Povinnosť prípadnej registrácie pre DPH za uvedených podmienok sa samozrejme týka každej firmy bez ohľadu na právnu formu – teda aj podnikateľa-SZČO, ale rovnako aj eseročky či inej obchodnej spoločnosti. Niekedy sa totiž stáva, že si podnikatelia spájajú DPH s eseročkou na spôsob „prechod na eseročku znamená automaticky platiteľstvo DPH“. Nie, právna forma podnikania pri DPH nerozhoduje.
Predaj tovaru do EÚ registráciu nevyžaduje
Uvedené pravidlá platia pre služby – teda pre podnikateľov, ktorí dodávajú resp. jednorazovo dodajú službu. Podobná registrácia sa netýka predaja tovaru – teda predaja hmotných produktov, ktoré je potrebné zaslať alebo prepraviť do krajín EÚ. Väčšina obchodníkov s tovarom sa však registruje za „plnohodnotných“ platiteľov DPH, keďže pri obchodovaní je to pre nich výhodnejšie (či už ide o dobrovoľnú registráciu alebo povinnú registráciu na základe dosiahnutia obratu).
98 komentárov