V nasledujúcom článku vám stručne vysvetlíme základný postup fakturácie, ktorým podnikateľ vystavuje faktúry a na aké náležitosti nesmieme pri faktúrach zabudnúť, aby sme ju mohli považovať za účtovný doklad a tým pádom sa nemuseli obávať daňovej kontroly.
Fakturácia a jej proces:
Skúsime sa zahrať na fiktívneho začínajúceho podnikateľa, webdizajnéra, ktorý sa tým pádom orientuje na predaj služieb. Nastane situácia, kedy ho osloví firma, ktorá chce kompletne graficky prerobiť svoju webovú stránku a žiada o cenovú ponuku.
- Cenová ponuka nepredstavuje účtovný doklad a neeviduje sa tým pádom do účtovníctva. Je to dokument, v ktorom oficiálne uvádzate svoje cenové podmienky na výkon služby, respektíve predaj tovaru a čakáte na vyjadrenie klienta.
Cena bola pre klienta vyhovujúca, cenovú ponuku od webdizajnéra teda firma odsúhlasila. Náš podnikateľ pokračuje ďalším krokom a to vystavením objednávky.
- Objednávka taktiež nepredstavuje účtovný doklad a neeviduje sa do účtovníctva. Predstavuje písomný záväzok dodávateľa, že svoj tovar, či službu dodá na základe podmienok, na ktorých sa obe strane dohodli. Mať schválenú objednávku je veľkou výhodou aj v prípade, že klient nakoniec za dodanú službu/tovar nezaplatí. Objednávka môže byť jedným z dokumentov, na základe ktorého môžete vymáhať dlh.
Firma s objednávkou súhlasí a tak sa webdizajnér rozhodne, že pred začatím práce si vypýta zálohu, ako záruku zaplatenia celej sumy. Vystaví teda zálohovú faktúru.
- Zálohová faktúra, hovoríme jej aj preddavková, alebo proforma faktúra. Nepredstavuje skutočnú faktúru, aj keď názov hovorí inak. Ide len o akýsi podklad pre platbu, resp. výzvu vo forme dokumentu, prostredníctvom ktorého dodávateľ žiada od odberateľa zálohu (platbu dopredu). Zálohové faktúry je dobré vystavovať predovšetkým neznámym klientom, s ktorými ešte nemáte žiadne skúsenosti. Aj preto, aby ste sa uistili, že klient aspoň časť vašej práce vopred zaplatí. O zásadách vytvorenia zálohovej faktúry sa dozviete viac v tomto článku.
Po prijatí zálohy na bankový účet vystaví webdizajnér už skutočnú faktúru.
- Faktúra plní funkciu účtovného dokladu a eviduje sa do účtovníctva.
Postup fakturácie na konkrétnom príklade si môžete pozrieť v tomto blogposte, alebo si môžete stiahnuť náš e-book.
O faktúre:
Ako živnostník, alebo eseročka podnikáte, tak predpokladáme, že predávate tovar, alebo svoje služby. Pamätajte, že všetko treba mať zdokladované, lebo ak nemáte doklad, tak máte smolu. Ako príklad uvedieme kúpu nových topánok – ak nemáte blok k topánkam, darmo ich môžete ísť reklamovať, a nie je to kvôli neochote predavačky, ale preto, že reklamácia musí byť niečím podložená. Takže doklady si treba uchovávať nielen došlé-dodávateľské faktúry (od vašich dodávateľov), ale aj vyšlé-odberateľské faktúry, teda faktúry, ktoré vystavíte vy sami vašim zákazníkom (odberateľom).
Vo všeobecnosti rozlišujeme tri typy podnikateľov na základe platnej legislatívy:
- Neplatiteľ DPH
- Platiteľ DPH
- Osoba registrovaná podľa §7a zákona o DPH
Každý jeden z nich sa musí riadiť všeobecne platnými pravidlami fakturácie. Už dávnejšie sme spracovali samostatný článok, v ktorom uvádzame náležitosti, ktoré musí každá faktúra obsahovať. Nájdete v ňom jednoducho a výstižne spracované všetky dôležité informácie.
Všetky diely seriálu:
- Zvoliť si živnosť alebo s.r.o?
- Adresa a sídlo
- Administratíva začínajúceho podnikateľa
- Začínajúci podnikateľ a fakturácia
- Ako skrotiť web a sociálne siete
- Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 1/2
- Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 2/2
- Publikovanie zaujímavého obsahu: prinesie vám viac zákazníkov? – 1/2
- Publikovanie zaujímavého obsahu: 11 typov content marketingu – 2/2
- Time management: ako s ním začať? – 1/2
- Time management: ako s ním začať? – 2/2
- Ako nájsť tých správnych zamestnancov
2 komentáre