Content marketing – magické slovo posledných rokov. Čo to vlastne je a na čo je to dobré?
V skratke, je to forma prezentácie firmy alebo produktu, v rámci ktorej viac menej pravidelne uverejňujete zaujímavý obsah. Teda zaujímavý hlavne pre vašu cieľovú skupinu. Tým „obsahom“ sa myslia napríklad články na blogu, videá, infografiky, ebooky a podobne. Cieľom však nie je odpromovať vašu firmu, či služby, alebo predať váš tovar. Ide hlavne o vzbudenie záujmu o danú tému, poskytnúť zaujímavé informácie, či váš pohľad na veci.
V zásade ide o vytvorenie takého obsahu (článku, videa, …), ktorý zaujme potenciálnych zákazníkov, ktorý budú dobrovoľne (a bezplatne) zdieľať na sociálnych sieťach, o ktorom budú hovoriť svojim známym. A v ideálnom prípade, budú sa tešiť na váš ďalší článok a prihlásia sa napríklad do vášho newsletter-a, aby im neušlo nič z toho, čo v budúcnosti zverejníte.
Ako to pomôže môjmu biznisu?
Zaujať potenciálneho zákazníka bežnými formami marketingu je stále ťažšie. Reklama je vnímaná ako otravné a nutné zlo, ktoré viac-menej úspešne dokážeme ignorovať a trpíme ho len so zaťatými zubami. Preto je dôležité získavať klientov aj inými, aj keď nie tak priamočiarymi, postupmi. Nebolo by super, ak by potenciálni zákazníci sami vyhľadávali, čo je u vás nové?
Ľudia, ktorí sa dostanú na váš blog vďaka zaujímavému článku síce pri prvej návšteve pravdepodobne od vás nič nekúpia (a zrejme ani pri druhej), ale postupne vašu značku začnú vnímať a budú si ju pamätať. Ak to budete robiť „správne“, tak sa časom stanete v danej oblasti akousi „autoritou“, ktorej budú ľudia dôverovať. A ak budú v budúcnosti hľadať službu/tovar, ktorý ponúkate, oveľa ochotnejšie nakúpia od vás, ako od niekoho, o kom ešte nepočuli.
Ďalšou nespornou výhodou je, že budete ľahšie získavať nových návštevníkov na vašu stránku. Zaujímavý článok budú ľudia ochotne zdieľať, čím získavate návštevníkov prakticky zadarmo. Tiež v prípade, že sa rozhodnete článok promovať, ceny za klik (AdWords, Facebook ads a podobne) budú oveľa nižšie, ako ceny za nejakú štandardnú reklamu. Teda v prípade, že ten konkrétny článok bude pre vaše publikum naozaj zaujímavý.
A zverejňovanie kvalitného obsahu pomáha aj vašim pozíciám vo vyhľadávačoch.
Nevýhodou je, že content marketing prinesie zaujímavé výsledky až v (ďalekej) budúcnosti.
Ako mám začať?
Ak už poznáte vašu cieľovú skupinu, musíte sa rozhodnúť, akým štýlom s ňou budete komunikovať. Je jasné, že skateboard shop bude hovoriť iným jazykom ako predajca lepidiel na zubné protézy. Musíte si vopred určiť stratégiu. Je to naozaj dôležité, idete sa pustiť do dlhého behu. Premyslite si, čo by vašich potenciálnych klientov mohlo zaujímať.
Ak napríklad predávate lyžiarske potreby, môžete začať písať seriál, v ktorom budete postupne predstavovať jednotlivé lyžiarske strediská. Alebo si namontujte na prilbu kameru a ukážte im všetky tie strediská rovno na videu. Ukážte, ako vyzerajú jednotlivé trate, povedzte, čo sa vám páčilo a čo nie. Váš názor je (a chcete aby bol) dôležitý. A popritom pokojne povedzte na akých lyžiach ste jazdili. Nenápadná spojitosť s tovarom vo vašom eshope neuškodí. Možností je veľa, povieme si o nich neskôr.
Čomu sa vyhnúť?
Nikdy sa nesnažte v rámci tejto formy reklamy predávať váš tovar/službu. Alebo aspoň nie príliš okato 😉 Samozrejme, ak si niekto prečíta váš super článok, nechcete, aby vzápätí z vášho webu odišiel. Ale môžete mu na záver ponúknuť iný podobný článok, či vypýtať si od neho email na zaradenie do odberu newsletter-a. Ak vám ho dá, ste na polceste k reálnemu zákazníkovi.
Idem na to, kde je problém?
Treba si uvedomiť, že tvorbu kvalitného obsahu nemusí zvládnuť každý. Ak sa na to necítite, je vhodné si nájsť človeka/firmu, ktorá vám s tým pomôže. Napríklad v prípade SuperFaktúry – chceli sme zverejňovať články informujúce o fakturácii. Je jasné, že takýto obsah musí byť naviazaný na legislatívu. A to sa ukázal byť celkom problém. Skúsili ste niekedy čítať slovenskú legislatívu a neupadnúť pritom do kómy? My áno a zistili sme, že všetky tie kľučky a saltá z nej nedokážeme spracovať tak, aby tomu rozumel aj niekto, kto nie je kandidát vied. Našťastie sme však stretli Peťa Furmaníka, ktorý to dokáže a vďaka ktorému máme na našom blogu už viac ako 100 zrozumiteľných článkov na túto tému.
Tiež sa pripravte na pekelný maratón. Content marketing nie je niečo, čo má zmysel robiť krátkodobo. Zverejnenie jednej, akokoľvek zaujímavej infografiky možno urobí v návštevnosti vašej stránky pekný kopec, ale dlhodobo neprinesie takmer nič. Je to treba robiť pravidelne a fakt dlhoooo. Ak iba testujete, či sa sa vašim tovarom dokážete na trhu uchytiť, content marketing nebude ten najvhodnejší.
Buďte úprimní, otvorení a vytrvalí. Nehovorte o veciach, ktorým sami dobre nerozumiete. To sú základy dobrého content marketingu.
Príprava dobrého obsahu si vyžaduje čas. My sme napríklad pripravili ebook Ako správne vystaviť faktúru. Zväčša býva ebookom označované 2 stranové PDF písané obrovským fontom s veľkými obrázkami, ktoré nič extra neprezradí. Rozhodli sme sa to v tomto prípade spraviť trochu zodpovednejšie. Pripravili sme cez 30 strán textu, v ktorom sme popísali všetky základné situácie, s ktorými sa stretne väčšina podnikateľov. A dali sme si záležať aj na grafickej úprave. Ebook dávame zadarmo výmenou za email, ktorý následne zaradíme do odberu noviniek. Výsledkom je aktuálne cca 3000 stiahnutí, teda úspech. Ale nebolo to zadarmo. Príprava tohto ebooku nás stála cca 125 hodín práce. Plus ďalšie prostriedky sme museli vynaložiť na jeho promovanie (v tomto prípade zväčša Facebook). Nie je to teda „lacná“ sranda.
A hlavne, ak dnes začínate s týmto typom marketingu, tak naskakujete do už poriadne rozbehnutého vlaku. V niektorých oblastiach sme informáciami snáď až príliš zahltení a tým pádom strácajú na zaujímavosti aj hodnote. Kvalitného obsahu sú tony. Predstavte si, že ste SEO firma a idete konkurovať Pizza SEO s ich desiatkami článkov o PPC a SEO. Alebo chcete „tromfnúť“ desiatky video blogov Visibility? Nebudete to mať ľahké. Skúste však nájsť medzeru. Preštudujte si vašu konkurenciu a zistite, čo ona zanedbáva, čomu sa nevenuje a do toho sa pustite.
V budúcom článku (zverejníme ho 15.2.) si preberieme, čo všetko môžete na budovanie skvelého obsahu použiť.
Všetky diely seriálu:
- Zvoliť si živnosť alebo s.r.o?
- Adresa a sídlo
- Administratíva začínajúceho podnikateľa
- Začínajúci podnikateľ a fakturácia
- Ako skrotiť web a sociálne siete
- Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 1/2
- Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 2/2
- Publikovanie zaujímavého obsahu: prinesie vám viac zákazníkov? – 1/2
- Publikovanie zaujímavého obsahu: 11 typov content marketingu – 2/2
- Time management: ako s ním začať? – 1/2
- Time management: ako s ním začať? – 2/2
- Ako nájsť tých správnych zamestnancov
Pridať komentár