V SuperFaktúre sa pomerne často stretávame s otázkou od používateľov, kedy vystaviť k faktúre dobropis a v akých prípadoch nie je vhodné riešiť neuhradenú faktúru dovystavením dobropisu. Spísali sme preto v spolupráci s Peťom Furmaníkom z blogu Ľudskou rečou.sk niekoľko situácií, ktoré môžu nastať. Tento súpis by vám mohol pomôcť sa v problematike dobropisov aspoň trochu zorientovať.
Kedy môžem dobropis vystaviť?
Dobropis so vzájomným zápočtom vystavujem, ak mi faktúra ešte nebola uhradená a to najmä v prípadoch:
- klient mi faktúru neuhradil a tovar/službu reklamuje celú a vracia tovar
- ak si klient neprevezme dobierku (a teda faktúru tým pádom tiež neuhradil)
- ak klient faktúru ešte neuhradil a reklamuje časť dodávky, tak vystavím dobropis so vzájomným zápočtom (klient mi uhradí len rozdiel)
- ak klient faktúru ešte neuhradil a chcem mu poskytnúť dodatočnú zľavu na už odobraný tovar (klient mi uhradí len rozdiel)
Peniaze vraciam a zároveň vystavujem dobropis (s formou úhrady bankový prevod alebo iným spôsobom vrátenia peňazí ako napríklad hotovosť) ak:
- klient faktúru uhradil a tovar/službu reklamuje celú
- klient faktúru uhradil a reklamuje časť dodávky tovaru.
Kedy sa dobropis neodporúča vystaviť?
Dobropis k neuhradenej faktúre nevystavujem a v SuperFaktúre môžem takúto neuhradenú faktúru označiť statusom „Nebude uhradená“ (aby mi neskresľovala očakávaný Cashflow) napríklad ak:
- klient je jednoducho neplatič – tovar prevzal a nezaplatil/ služba mu bola poskytnutá a nechce za ňu zaplatiť, ale ani ju nereklamuje
- zánik firmy/živnosti odberateľa
- úmrtie odberateľa.
S účtovnou rovinou takejto neuhradenej faktúry vám SuperFaktúra z pozície fakturačného programu síce nepomôže a bude sa s ňou musieť vysporiadať vaša účtovníčka vo svojom účt. programe, avšak označením cez tlačidlo „Nebude uhradená“ zabezpečíte, aby vám v SuperFaktúre neskresľovala výsledky v Prehľadoch.
A kedy vie dobropis/opravný doklad zachrániť aspoň DPH-čku?
Od r. 2021 umožňuje legislatíva vyslovene pre platiteľov DPH v určitom zmysle „vydobropisovať“ neuhradenú faktúru a získať tak späť vyfakturovanú DPH-čku. Ide o situácie:
- podnikateľ-platiteľ DPH svoju dodávku fakturoval za cenu vrátane slovenskej DPH
- faktúra spĺňa definíciu tzv. nevymožiteľnej pohľadávky čisto zo zákona o DPH – t. j. buď ide o niektorý z tvrdších koncov daného klienta (konkurz, exekúcia, reštrukturalizácia, smrť) alebo ide o faktúru v celkovej sume max. 300 EUR vrátane DPH a 12 mesiacov po splatnosti.
Postup v SuperFaktúre sme zhrnuli tuto a pre podrobnejší a odbornejší výklad spísal Peťo Furmaník článok na svojom blogu o oprave DPH-čky z nevymožiteľnej pohľadávky.
2 komentáre