Automobil býva jedným asi z najčastejších daňových výdavkov. Ak jeho používanie na účely dosahovania príjmov dokáže firma či podnikateľ obhájiť, na výber má niekoľko spôsobov, ako na to:
- firemný automobil, resp. automobil zaradený do obchodného majetku – umožňuje uplatniť maximum daňových výdavkov. Môže ísť o automobil kúpený na firemné IČO, v prípade živnostníkov IČO podstatné nie je, obchodným majetkom sa automobil stáva, ak ho má daná fyzická osoba-SZČO vo vlastníctve a účtuje o ňom v účtovníctve (resp. v daňovej evidencii).
- súkromný automobil, ktorý sa do nákladov premietne formou cestovných náhrad pri pracovných cestách
Firemný automobil
Nákladmi sú:
- kúpna cena zaplatená za automobil, ktorá sa vo väčšine prípadov stáva vstupnou cenou pre odpisovanie. Do nákladov sa teda nezahrnie naraz v roku, kedy bol automobil kúpený. Zahrnie sa postupne – prostredníctvom mesačných odpisov, ktoré sú presne vypočítanými podielmi vstupnej ceny. Uvedené platí samozrejme aj pre auto nadobudnuté jednorazovou kúpou aj auto lízingované – pravidlá pre odpisovania sa však trochu rozdielne.
- opravy a servisy, vrátane výmeny pneumatík
- poistné – tj povinná zmluvná, havarijná či iná poistka
- spotreba pohonných hmôt – buď v 100% výške na základe podrobnej evidencie jázd alebo paušálne vo výške 80% z nákupu pohonných hmôt
- príslušenstvo a iné náklady – napr. diaľničná známka, parkovanie či umývanie auta
- daň z motorových vozidiel
Platitelia DPH majú firemnom automobile samozrejme aj možnosť odpočítania DPH.
Súkromný automobil
Nákladmi sú najmä vypočítané cestovné náhrady na pracovnú cestu, ktorú uskutoční buď samotný živnostník alebo zamestnanec firmy (eseročky či živnostníka). Teda nákladom je súčet:
- náhrady za spotrebované pohonné hmoty – v súčasnosti iba na základe evidencie jázd.
- základnej náhrady za každý prejazdený kilometer – ide o akúsi obdobu odpisov, tj do nákladov sa týmto spôsobom dostane kúpna cena auta, v prípade starších alacnejších áut teda môže ísť aj o sumu vyššiu. V súčasnosti ide pri osobných vozidlách o sumu 0,183 EUR na každý kilometer jazdy.
Od januára 2014 sa navrhuje (iba pri SZČO) možnosť aj v tomto prípade uplatniť si paušál. Podnikateľ si teda do výdavkov bude môcť uplatniť 50% z nákupu pohonných hmôt a nič viac (teda ani základnú náhradu). Vyhne sa takto evidencii jázd.
Nákladmi sú aj:
- daň z motorových vozidiel – firma je ju povinná platiť za každé auto, ktoré používa na podnikanie. Teda aj súkromné. Ak ho na tento účel používa iba v niektorých mesiacoch roka, zaplatí daň len v pomernej výške.
- iné výdavky, ktoré súvisia s automobilom a jeho použitím na pracovnú cestu – parkovanie, diaľničná známka
Pri súkromnom automobile teda nie je možné uplatniť si iné náklady – napr. poistky či opravy. Rovnako pri cestovných náhradách vyplácaných zamestnancovi či uplatňovaných samotným podnikateľom-SZČO neexistuje možnosť odpočítania DPH.
Podnikateľ teda má pri začatí používania automobilu na podnikanie tak trochu na výber, akým spôsobom ho zaradí a ako teda uplatní výdavky. Firemný automobil je výhodnejší pri novších a drahších modeloch, súkromný automobil SZČO či podnikateľa ako zamestnanca firmy je (okrem štandardných pracovných ciest zamestnanca) vhodnejší pri starších autách či neplatiteľoch DPH.
4 komentáre