Ak je vaše podnikanie naozaj jednoduché a máte iba “pár” faktúr, účtovníctvo si môžete robiť aj sami a daňové priznanie vám raz ročne spracuje účtovník. S postupným rastom podnikania už podobný postup rozhodne nie je vhodný.
Jednak by ste zbytočne platili licenciu za účtovný softvér a, hlavne, by ste si účtovníctvo neviedli tak dobre, ako to vie šikovný účtovník – pravdepodobne totiž nie ste v tejto oblasti profesionál. Alebo by ste museli tráviť veľa času študovaním aktuálnej legislatívy (mení sa aj niekoľkokrát do roka), čím by vám ostalo málo času na samotné podnikanie.
Spravte si prieskum – kto je tvoj účtovník?
Začnite u známych – čím viac oslovených, tým väčšia šanca, že získate viac tipov. Môžete začať aj otázkou na Facebook-u medzi známymi vo vašom friendlist-e, prípadne skúste skupiny združujúce podnikateľov, alebo sa obráťte na profesionálnejšiu sieť Linked-in. Ľudia sa zvyknú o skúsenosti (či už negatívne, alebo pozitívne) radi deliť. Či už sa ich pýtate na banku, alebo na to, aký film odporúčajú pozrieť večer. Ak už o niekom uvažujete, snažte sa získať čo najviac referencií. Kvalitné odporúčanie ohľadne dlhodobej spokojnej spolupráce vám dokáže ušetriť veľa času, starostí aj peňazí.
Prihliadnite na odbornosť
Ak chcete alebo musíte šetriť a objednáte si “lacného” účtovníka, nečakajte, že bude aktívne optimalizovať vaše náklady (ak je vašou účtovníčkou váš/vaša manžel/-ka, tak zrejme áno ;)). Hľadajte „aktívneho“ účtovníka, ktorý jednak sleduje legislatívu, pravidelne si rozširuje svoje vzdelanie a dokáže vám napríklad poradiť, ako ušetriť (bez toho, aby ste sa nemuseli pohybovať v šedej zóne). Jeden účtovník býva v zásade lacnejší, ako účtovná firma. Na druhú stranu, pri účtovnej firme máte istotu, že vám účtovníctvo aj naozaj spracujú. Ak totiž ochorie ten jeden účtovník, nemá ho kto zastúpiť.
Hľadajte modernosť
Nájdite si účtovníka, ktorý sa aspoň trochu kamaráti s technológiami. Napríklad bude schopný vyexportovať si faktúry zo SuperFaktúry a naimportovať ich do svojho účtovného programu. V rámci SuperFaktúry podporujeme najviac účtovných programov (Omega, Pohoda, Money, MRP, Proluc, MK-Soft, OBERON, ALFA plus aj štandard ISDoc), takže máte istotu, že aj keby ste v budúcnosti účtovníka menili za iného s iným účtovným programom, nie je to problém. A prečo je teda fajn hľadať účtovníka s techskills? Konkrétny prípad:
Pôvodne sme mali účtovníka, ktorý od nás požadoval každý mesiac, aby sme vytlačili všetky naše nielen došlé, ale aj vydané faktúry a poslali mu ich poštou. Stratili sme superveľa času (plus náklady na tlač). Navyše, účtovník s tým mal veľa práce, lebo musel všetko prepisovať ručne, čiže bol superdrahý. Našli sme si účtovníka, ktorý, naopak, nechce žiadne papiere – ochotne a rád si sám vyexportuje faktúry aj náklady priamo zo SuperFaktúry kedykoľvek to potrebuje a nám už len do cloudovej služby uloží každý mesiac výstupy. Nemusí teda prepisovať z papiera do počítača, vďaka čomu nám cena za účtovníctvo klesla cca o 50%. A je mu jedno, či vystavíme 10 alebo 1000 faktúr za mesiac. Je od nás vzdialený cca 300 km a vidíme sa tak raz za dva roky.
Úsporu nákladov však za hlavné kritérium pri výbere nepovažujte. Čas, ktorý účtovník ušetrí na manuálnom prepisovaní dokladov, či dohľadávaní chýb, môže venovať riešeniu vašich problémov, hľadaniu odpovedí na otázky z praxe, či riešeniu legálnych úspor na daniach, alebo iných platbách.
Skontrolujte poistenie
Podstatná vec, ktorú odporúčame prezistiť dopredu – má váš účtovník alebo účtovná firma uzatvorené poistenie zodpovednosti za škodu? Do akej výšky a v akých oblastiach? Nezabudnite, že zmluva medzi vami a účtovníkom/účt. firmou by mala obsahovať detailné podmienky zodpovednosti za škodu. V prípade pokút za oneskorené podanie dokladov na úrady (daňový úrad, zdravotná poisťovňa, Sociálna poisťovňa) ich táto poistka dokáže pokryť. Avšak z vašej strany – dodanie všetkých dokladov účtovníkovi, ich pravosť a pravdivosť je už len na vás.
Podpíšte dobrú zmluvu
Pred podpísaním zmluvy si nechajte určite poradiť od právnika. Dohodnite si vaše povinnosti – najmä k akému dňu v mesiaci budete v každom mesiaci odovzdávať podklady (faktúry, bločky, výpisy z účtu a pod.). Tiež si dohodnite, k akému dňu v mesiaci vám bude účtovník odovzdávať výkazy. Ak bude meškať, nenechajte to len tak. Trvajte na tom, je to jeho povinnosť. Ak mešká opakovane, prípadne vám dohodnuté dokumenty vôbec nedáva a máte o ňom pochybnosti, ukončite spoluprácu. Nenaťahujte to zbytočne dlho.
Všetky diely seriálu:
- Zvoliť si živnosť alebo s.r.o?
- Adresa a sídlo
- Administratíva začínajúceho podnikateľa
- Začínajúci podnikateľ a fakturácia
- Ako skrotiť web a sociálne siete
- Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 1/2
- Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 2/2
- Publikovanie zaujímavého obsahu: prinesie vám viac zákazníkov? – 1/2
- Publikovanie zaujímavého obsahu: 11 typov content marketingu – 2/2
- Time management: ako s ním začať? – 1/2
- Time management: ako s ním začať? – 2/2
- Ako nájsť tých správnych zamestnancov
- Účtovník za všetky prachy – nájdite ho
1 komentár