Vitajte v poradí piatom článku v seriáli pre začínajúcich podnikateľov. Doteraz sme vyriešili otázku voľby formy podnikania, ako zabezpečiť sídlo podnikania, administratívne záležitosti a základy fakturácie. Takže už je z vás oficiálny podnikateľ, ktorý vie, ako podnikať. A čo ďalej? Ak nie ste verejne známa osobnosť, ktorá má možnosť sa aj verejne odprezentovať (čo predpokladáme, že nie ste), tak váš biznis potrebujete spropagovať. Aby o vás vedeli aj ostatní, nielen rodina, priatelia a najbližší známi. Ako na to? Cez web a sociálne siete!
Web
Kto nie je na Googli, neexistuje. Treba brať, samozrejme, s nadhľadom, ale v súčasnej dobe je samozrejmosťou mať webovú stránku. Prvým krokom je zaregistrovanie domény. Doména, znamená názov webovej stránky (napr. www.SUPERFAKTURA.sk). Slovenské domény má pod palcom centrálny register (SK-NIC), takže pokiaľ máte záujem o doménu, ktorá ešte neexistuje (každý doménový názov je jedinečný), tak si ju musíte zaregistrovať. Za poplatok. Registrovať sa možno aj u iných registrátorov, napríklad u WEBSUPPORTU. Takýchto služieb je viac, netreba vždy pozerať iba na cenu. Treba si vybrať niekoho spoľahlivého, kto dokáže pomôcť v prípade problémov.
S registráciou domény je spojený zároveň aj webhosting. Pokiaľ si zaregistrujete svoju doménu (názov webstránky), potrebujete súbory na tejto stránke aj niekde fyzicky umiestniť. Hosting predstavuje teda diskový priestor na serveri a je neustále pripojený do internetovej siete.
Ak si zaregistrujete doménu u veľkého registrátora, spravidla sú vám taktiež ponúknuté aj hostingové služby za výhodnú cenu. Existuje aj hosting zadarmo. Ten sa však spája s viacerými nevýhodami, ako napríklad časté výpadky na serveri, zverejňovanie povinnej reklamy, využiť môžete iba doménu tretej úrovne (napr. www.superfaktura.2day.sk), atď.
Sociálne siete
Vytvorenie Facebook page, alebo profilov na Twitteri, či Google+ nie je povinné, ale v určitých prípadoch je to dobrý spôsob propagovania svojho biznisu. Tento krok si však treba dobre premyslieť. Uvedomte si napríklad, či disponujete obsahom, ktorý by ste na sociálnych sieťach uverejňovali, či máte kapacity zabezpečovať starostlivosť o sociálne profily a stránky, atď.
Vytvorenie takýchto profilov je užívateľsky jednoduché a intuitívne:
V rámci Facebook-u existujú tzv. Facebook pages (resp. kedysi známe ako Facebook fanpages). Aj vy sami si môžete jednoducho vytvoriť svoju vlastnú stránku priamo z vášho osobného profilu na Facebooku. Stačí kliknúť na „vytvoriť stránku/create a page“ a Facebook vás krok po kroku prevedie celým procesom.
Twitter je na Slovensku menej známa sociálna sieť, ale ak viete ako ju používať, bude veľmi nápomocná. Na Twitteri si v rámci propagácie zaregistrujete a vytvoríte jednoducho nový účet. Získavate tu „follower“-ov, ktorí potom sledujú vaše odkazy (tweety). Twitter je využívaný hlavne v IT komunite a nájdete tu mnoho ľudí zaoberajúcich sa programovaním, online marketingom, či dizajnérmi digitálnych služieb.
Google+ funguje na podobnom princípe ako Facebook. Vlastnú stránku na propagáciu podnikania si vytvoríte zo svojho profilu. Hovorí sa, že momentálne je táto sieť mŕtva a nevieme, či sa dočká znovuvzkriesenia. Ak už pre nič iné, oplatí sa vám ju založiť aspoň kvôli zvýhodneniu vo vyhľadávaní cez Google. Jej založenie je tiež povinné, ak chcete mať na stránke YouTube firemný kanál s videami.
V rámci sociálnych sietí existujú aj mnohé iné na ktorých môžete vaše podnikanie propagovať, ako napríklad LinkedIn, Myspace, Youtube, Flickr, hi5, atď.
A teraz už len stačí pravidelne uverejňovať obsah a príspevky, ktoré vašich fanúšikov a klientov zaujmú. Vytvoriť si totiž profil na sociálnych sieťach nie je nič ťažké. Avšak sám o sebe nijako zázračne biznisu nepomôže. Treba sa profilu venovať, aspoň dvakrát do týždňa, uverejňovať (zaujímavé a hodnotné) posty, získavať nových fanúšikov, starať sa o stálych fanúšikov. A v zásade platí, že musíte investovať peniaze, aby sa tieto správy zákazníkom aj zobrazovali. To už je však téma hodná ďalšieho seriálu. Pamätajte však, aj zázrak potrebuje reklamu!
Všetky diely seriálu:
- Zvoliť si živnosť alebo s.r.o?
- Adresa a sídlo
- Administratíva začínajúceho podnikateľa
- Začínajúci podnikateľ a fakturácia
- Ako skrotiť web a sociálne siete
- Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 1/2
- Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 2/2
- Publikovanie zaujímavého obsahu: prinesie vám viac zákazníkov? – 1/2
- Publikovanie zaujímavého obsahu: 11 typov content marketingu – 2/2
- Time management: ako s ním začať? – 1/2
- Time management: ako s ním začať? – 2/2
- Ako nájsť tých správnych zamestnancov
Pridať komentár