V súčasnosti je už asi veľmi málo podnikateľov, ktorí nepokladajú za dôležité mať vlastnú firemnú stránku. Či už kvôli kontaktu so zákazníkmi, prezentácii samotnej firmy alebo chcete priamo cez stránku robiť aj predaj vašich služieb, či tovaru. Spustenie stránky je však iba začiatkom a samé o sebe vám v podnikaní nijak extra nepomôže, ak nedokážete na tú stránku dostať aj potenciálnych klientov.
Doménu máte zaregistrovanú, webstránku funkčnú, lenže nič sa nedeje. Google sa tvári, že neexistujete a Meta/SEO Tags, sú pre vás čínske jednotky váhy?
Je to tak trochu komplikovaná problematika, ale nedajte sa odradiť. Pokúsime sa jednoducho, čo najzrozumiteľnejším spôsobom vysvetliť, ako “veci” fungujú. A vopred upozorňujeme, že v tomto článku nenájdete žiadne tipy a zaručené návody typu “Ako zvyšiť návštevnosť o milión percent”.
Aby ste sa dostali do obrazu, najprv je dôležité pochopiť najdôležitejšie termíny používané v online marketingu:
1. „Cieľová skupina“ – ku komu hovoríte
Toto je veľmi jednoduchý, ale o to dôležitejší termín. Skôr, ako budete čokoľvek promovať, je nevyhnutné, aby ste čo najlepšie spoznali svojich zákazníkov. Len tak môžete svoju aktivitu zamerať práve na tých ľudí, kde je veľká šanca, že budú mať o váš tovar (resp. službu) záujem. Ak nebudete marketing cieliť, budete (zbytočne) oslovovať aj toho, u koho je malá pravdepodobnosť, že od vás niečo kúpi. A tým budete (úplne zbytočne) prichádzať o časť svojich prostriedkov. Príkladom necielenej kampane je napríklad bilboard pri ceste. V drvivej väčšine prípadov nikto nedokáže povedať, kto tú reklamu uvidí. (Aj keď aj tu sa nájdu výnimky: napríklad ak si prenajmete bilboard v Mlynskej doline, viete, že väčšina z tých, čo ho uvidia, budú študenti.)
V online svete sa necielenej reklame vyhýbame. Cieľovú skupinu sa snažíme čo najviac zúžiť, aby reklama bola čo najefektívnejšia a priniesla čo najväčší zisk.
Príklad: predstavte si, že predávate dámske kabelky. Je jasné, že vašou cieľovou skupinou sú ženy. Povedzme, že sa zameriavate skôr na módne výstrelky, nie na klasiku. Teda z cieľovej skupiny môžme vynechať (pravdepodobne konzervatívnejšie) ženy nad 50 rokov. Povedzme, že vaše kabelky sú drahé. Cieľovú skupinu teda obmedzíme ešte viac na ženy, u ktorých je väčšia šanca, že si ich budú môcť dovoliť. Teda ženy nad 30 rokov, žijúce v meste. A nakoniec povedzme, že tovar doručujete iba v rámci SR.
Tým máte cieľovú skupinu zadefinovanú a teda viete, ku komu budete hovoriť. A z toho vyplýva aj spôsob akým a čo budete v kampaniach hovoriť. Je teda už úplne jasné, že reklamu na tento produkt nebudete chcieť zobrazovať napríklad mužom, kde je malá šanca, že od vás vašu skvelú kabelku kúpia.
2. „Kľúčové slová“ – čo hovoríte
Druhou nemenej dôležitou vecou pri tvorbe stránky a príprave marketingu je porozmýšľať, čo asi budú na internete hľadať (zadávať do vyhľadávača) ľudia z vašej cieľovej skupiny, ktorí budú chcieť kúpiť váš tovar/službu. Ak napríklad predávate tričká, hľadaná fráza (kľúčové slovo – anglicky keyword) bude „tričko“. Alebo tiež „tričká“.
Podobne ako sme to urobili pri cieľovej skupine, aj pri kľúčovom slove sa pokúsime byť čo najpresnejší. Kľúčové slovo nemusí tvoriť len jedno slovo, môže to byť celá fráza. Ak napríklad predávate balvnené tričká, kľúčové slová môžu byť: „bavlnené tričko“, „bavlnené tričká“ a podobne. Ešte väčšou presnosťou sa keyword môže rozrásť aj na viac slov (tzv. long tail keyword). V našom prípade to môžu byť napríklad frázy: „pánske bavlnené tričko“, „dámske bavlnené tričko“, prípadne do toho môžete zapojiť aj farbu: „pánske tričko čierne“, „pánske bavlnené tričko čierne“.
Samozrejme, čím presnejšie (dlhšie) kľúčové slovo zadefinujete, tým menej ľudí ho bude vyhľadávať. Aktuálne napríklad slovo „tricko“ má na google v priemere 590 hľadaní za mesiac. Pri kľúčovom slove „panske tricko“ to už je iba 90 hľadaní za mesiac.
Namieste je teda otázka: „Prečo by som sa mal obmedzovať (a používať long tail kľúčové slová)? Veď mojim cieľom je pritiahnúť na moju stránku čo najviac ľudí…“.
Odpoveď je: „Máte nesprávny cieľ. Vašim cieľom by malo byť pritiahnúť na stránku čo najviac takých ľudí, ktorí si aj niečo kúpia.“
Predstavte si situáciu, že niekto chce kúpiť dámske tričko ale dá vyhľadať iba „tričko“. Ak sa dostane na vašu stránku (kde predávate iba pánske tričká), tak pravdepodobne od vás nič nekúpi. Konverzia z návštevníka stránky na platiaceho zákazníka bude nízka.
Ak si chce niekto kúpiť „pánske tričko“ (a dá túto frázu aj vyhľadať) a dostane sa práve na vašu stránku (kde mu presne ponúknete to čo hľadal), je oveľa väčšia pravdepodobnosť, že to tričko od vás aj kúpi. Teda dosiahnete vyššiu konverziu z návštevníka na zákazníka a prostriedky na marketing ste využili rozumnejšie. Netvrdíme, že používanie dlhších kľúčových slov je výhodnejšie, iba upozrňujeme na to, že za určitých podmienok môže byť. To je potrebné si ale vždy v praxi overiť a otestovať.
Všetky diely seriálu:
- Zvoliť si živnosť alebo s.r.o?
- Adresa a sídlo
- Administratíva začínajúceho podnikateľa
- Začínajúci podnikateľ a fakturácia
- Ako skrotiť web a sociálne siete
- Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 1/2
- Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 2/2
- Publikovanie zaujímavého obsahu: prinesie vám viac zákazníkov? – 1/2
- Publikovanie zaujímavého obsahu: 11 typov content marketingu – 2/2
- Time management: ako s ním začať? – 1/2
- Time management: ako s ním začať? – 2/2
- Ako nájsť tých správnych zamestnancov
Pridať komentár