Skočiť na obsah
🕽 0948 881 081 (-) , FAQ

Dobropis: vzor a niekoľko pravidiel

Dobropis: vzor a niekoľko pravidiel

Článok bol pôvodne uverejnený v roku 2013. Vzhľadom na to, že téma je stále aktuálna, urobili sme jeho aktualizáciu.

Čo je to vlastne dobropis?

Faktúra je riadnym dokladom, ktorým svojim klientom fakturujete sumu za dodaný tovar či službu. Dobropis je ľudový pojem pre doklad, ktorým pôvodne fakturovanú cenu znižujete. Zákony ho v súčasnosti nepoznajú a v praxi existuje dokonca určitý zmätok, kedy sa dobropis používa a kedy nie.

Dobropis, resp. „doklad o oprave základu dane“ vystavuje platiteľ DPH a vlastne aj neplatiteľ DPH:

  • pri vrátení tovaru odberateľovi – čiastočnom alebo úplnom (napr. z dôvodu reklamácie)
  • pri zrušení dodávky tovaru alebo služby („Toto som si neobjednal“)
  • pri dodatočnom znížení ceny – napr. z dôvodu množstevnej zľavy po odobraní určitého množstva tovaru.

Príklad a vzor: reklamácia časti dodávky

Martin Šikovný dodal 24.9.2019 svojmu klientovi 200 ks reklamných tričiek, faktúru vystavil o deň neskôr:


Faktura na 200 ks triciek

Vystavená faktúra na 200 ks tričiek

Klient ATB, s.r.o. po prevzatí tovaru reklamoval 20 ks tričiek – tričká vrátil a žiadal peniaze späť. Martin teda vystavil dobropis – dátumom vystavenia a dodania bol v tomto prípade deň vrátenia tovaru 29.9.2019 (faktúru môže vystaviť aj neskôr – do 15 dní od konca mesiaca, v ktorom nastala oprava. Na rozdiel od riadnej faktúry je v prípade dobropisu podstatným dátum vystavenia – podľa tohto dátumu vchádza dobropis do správneho daňového priznania k DPH)


Dobropis reklamacia 20 ks triciek

Reklamácia na 20 ks tričiek a vystavenie dobropisu

Ako forma úhrady je v dobropise nastavený „Vzájomný zápočet“ – keďže pôvodnú faktúru ešte klient neuhradil, obe doklady sa započítajú a klient uhradí Martinovi len rozdiel, tj 648 EUR. Ak by odberateľ reklamoval tovar až po úhrade pôvodnej faktúry za tovar, dobropis mu Martin uhradí prevodom alebo inak („Forma úhrady“).

Príklad a vzor: dodatočná zľava na už odobratý tovar

Martin vystavil pôvodnú faktúru na 200 ks tričiek:


Faktura na 200 ks triciek

Vystavená faktúra na 200 ks tričiek

Počtom 200 ks prekročil odberateľ ATB, s.r.o. zmluvne dohodnutý objem kusov – dodávateľ Martin mu teda dodatočne poskytne zľavu v sume 0,20 EUR bez DPH na kus. Vystaví teda dobropis:


Dobropis

Vystavený dobropis s dvadsať centovou zľavou na každé tričko

Dobropis alebo storno faktúry?

Okrem spomenutých situácií – dodatočná zľava, reklamácia a pod. – s povinnosťou opravy základu DPH na strane platiteľa DPH nastáva v praxi aj situácia, kedy je potrebné niektorou ďalšou faktúrou – platitelia DPH „opravnou faktúrou“, v praxi často „stornom“opraviť pôvodný chybne vystavený doklad. Napr. faktúru vám vystavila SuperFaktúra automaticky (v rámci „Pravidelných faktúr“), no zmluvný vzťah s odberateľom už neexistoval a faktúru treba „stornovať“. Alebo išlo o inú chybu či chybný údaj na faktúre – nesprávna sadzba DPH, nesprávne či chýbajúce iniciály odberateľa, nesprávny režim DPHčky či napr. položky, ktoré si odberateľ neobjednal a nedostal.

V tomto prípade poslúži „Dobropis“ v SuperFaktúre ako spomenutý opravný doklad resp. „storno“. Rozdiel takéhoto opravného dokladu resp. opravnej faktúry oproti dobropisu pri zľave či reklamácií (príklady a vzory vyššie) je v uvádzaní vo výkazoch platiteľa DPH. Dobropis v zmysle „oprava základu DPH“, ktorým dodatočne znižujeme fakturovanú sumu alebo dodávku rušíme znižuje čísla (najmä výstupnú DPHčku) v mesiaci/štvrťroku, v ktorom bol vystavený (prípadne v ktorom ho druhá strana dostala). Opravná faktúra zas opravuje čísla a výstupnú DPHčku v mesiaci/štvrťroku, v ktorom sa chyba stala.

Dobropis v prípade, ak mi klient faktúru neuhradí

Nie, dobropisy neodporúčame vystavovať v prípade, ak vám klient ostrú faktúru nezaplatí a viete, že vám ju nezaplatí ani v budúcnosti. Jednoducho sa to nesmie – tovar alebo služba boli dodané, vyfakturované byť musia a bohužiaľ aj v prípade, že klient peniaze nepošle, vstupuje suma bez DPH do zdaniteľných výnosov eseročiek (a za určitých okolností aj do príjmov podnikateľov SZČO) a rovnako je potrebné výstupnú DPHčku odviesť štátu.

Aby ste sa takýmto prípadom vyhli, odporúčame využívať zálohové faktúry v prípadoch, keď vyžadujete úhradu vopred, prípadne si pozrite niekoľko ďalších tipov, čo s neuhradenou faktúrou. Zároveň môžete faktúry, o ktorých usúdite, že nebudú uhradené, označiť stavom „Nebude uhradená“ – faktúry síce z účtovníctva preč nedostanete, no tieto sumy vám nebudú skresľovať vaše výsledky v prehľadoch.

Áno, „dostať ich preč“ z účtovníctva či daňovej evidencie a evidencie pre DPH je v SR dosť zložitejšie. Odpísať daňovo (tj získať späť daň z príjmov, ktorú ste už odviedli) je možné len vo vybraných prípadoch (napr. konkurz odberateľa či uplynutie 3 rokov od splatnosti) a presný postup ovláda váš účtovník či daňový poradca. Získať späť DPHčku z nevymožiteľných pohľadávok je možné tiež iba v niektorých situáciách plus je potrebné splniť zložité podmienky a postup – spísali sme ho tu: Opravná faktúra pri nevymožiteľnej pohľadávke (ktorou viete DPH-čku získať späť). Ak čítate pozorne, vidíte že v tomto prípade je možné resp. niekedy povinné vystaviť zas iný typ opravného dokladu (podľa iného paragrafu, v inom režime) – hoci v SuperFaktúre na tento účel stále poslúži funkcia „Dobropis.

Prihláste sa na odber noviniek z blogu

Odhlásiť sa môžete kedykoľvek prostredníctvom odkazu v emaili.

38 komentárov

Dobrý deň, ako postupovať s faktúrou a dobropisom po uhradení objednávky 1. Zákazník objedná 100ks ceruziek po 1€/ks a zaplatí objednávku na 100€ 2. My však zistíme, že máme len 90ks ceruziek po 1€/ks a po dohode mu dodáme 10ks lacnejšieho variantu ceruzky za 0,50€/ks. Celková objednávka je za sumu 95€ Teraz je otázka: mám vystaviť faktúru na 100€ a dobropis na 5€? Alebo faktúru na 95€ a dobropis na 5€?
Po správnosti by ste mali ostrú faktúru - tj faktúru, ktorá hovorí o dodaní presného počtu kusov a presne definovaného tovaru - vystaviť až po dodaní. Keď už viete že "koľko čoho" odišlo. Ja viem, že v e-shopoch sa také niečo často nedá a nerobí. Keď ste teda napokon dodali úplne iný tovar za inú cenu, tak navrhujem vydobropisovať celú pôvodnú faktúru a vystaviť novú, správnu - so správnym tovarom, počtami a dokonca už aj dátumom dodania.
Som fyzická osoba, zaplatil som dodávateĺovi elektroinštalacie v zmluve dohodnutú cenu. Časť prác nebola vykonaná, preto som požiadal dodávateĺa o vrátenie peňazí. Poslal som číslo svojho účtu v banke. Dodávateĺ mi poslal dobropis. Má aj povinnosť vrátiť mi peniaze na účet?
Veď ste ho o to požiadali - takže principiálne áno. Hoci všetky práva a povinnosti oboch strán závisia od konkrétnej zmluvy a jej právneho rámca. No k dobropisu na vrátenie peňazí samozrejme patrí aj samotné vrátenie peňazí.
Dobrý deň, dobropis k faktúre v cudzej mene (CZK) musí byť vystavený v cudzej mene? Kolegovia vystavili v 01/2018 dobropisy v EUR k faktúram za 12/204 vystavených v CZK (predaj cez e-shop a klient neprevzal tovar a potvrdilo sa to až v 01/2018). Ďakujem, Zuzana
Podľa mňa keď idete akokeby zrušiť faktúru z dôvodu nedodania tovaru, tak ju potrebujete zrušiť v jej pôvodnej sume aj cene - čiže ideálne v rovnakej mene.
Dobrý deň, mám dobropis na ktorom sú uvedené 2 rôzne čísla : SKPD871422556 a VS-87145423, teraz neviem, ktoré má byť správne pre KV DPH a ktoré je externé číslo. Ďakujem
Do KV DPH uvádzate číslo faktúry - v prípade takýchto nejednoznačností odporúčame sa dohodnúť s dodávateľom, ako to myslí a aké číslo do KV DPH uvádza on (aby sa faktúry správne spárovali).
Ku všetkým odbornejším otázkam, pár ľahších: 1. aké sú pravidlá pre číslovanie dokladov "dobropisov" (pokračovať v štandardnom rade čísle ktoré máme pre faktúry?) 2. treba pri dobropisoch voliť iný variabilný symbol ako bol variabilný symbol originálnej faktúry? 3. Vaše dobropisy som videl zo zápornými sumami, iné som videl klasické kladné. Je v tom nejaký rozdiel? Ďakujem
1 dá sa pokračovať a rovnako sa dá (napr. pre prehľadnosť) zvoliť samostatný číselný rad. V každom prípade by malo ísť o vzostupné chronologické číslovanie 2 dobropis je účtovný doklad, resp. faktúra v prípade platiteľov DPH, ktorá by mala mať svoje originálne číslo. Zároveň sa uvedie aj číslo pôvodnej faktúr 3 dobropis principiálne znižuje sumu pôvodnej dodávky, tj je "mínusový". Plusový je ťarchopis, tj doklad, ktorý zvyšuje cenu pôvodnej dodávky. Ak teda myslíte na toto :)
Poprosim o radu. Mozem urobit jednostranny zapocet,ked partner v r.2015 vystavil dobropis k cene z titulu predcasneho ukoncenia zmluvy o operativnom leasingu/bola totalna skoda na vozidle z titulu nie nami zavinenej havarie/. My sme splatku za december uhradili v plnej vyske,dobropis bol vystaveny k 12.12.2015. Odmietaju nam ho uhradit z dovodu,ze maju spor s poistovnou o uhrade spoluucasti na nehode,tento spor je mimo nasej firmy,nakolko spoluucast je hradena z PZP vinnika. Chcem urobit jednostranny zapocet so splatkou k novej leasingovej zmluve. Oni nam vystavili na novu zmluvu splatkovy kalendar. K tej starej nam chodili faktury. Dakujem za radu
Priznám sa, že celkom nerozumiem, no principiálne môžete započítať faktúru a dobropis voči jednému a tomu istému partnerovi, inak nie.
Dobry den. Zahranicnemu zakaznikovi sa fakturovalo par mesiacov za vyrobok za vyssiu sumu a prislo sa na to teraz. Mozem vystavit jeden dobropis k viacerym fakturam na sumu, ktoru mu mame vratit? Dakujem za odpoved
Z účtovného hľadiska aj áno, no v kontrolnom výkaze sa je iba jedna bunka pre číslo pôvodnej faktúry - takže to vyzerá na viac dobropisov a to tu každej pôvodnej faktúre. Prípadne skúste názor Finančnej správy, možno budú mať nejaký lepší tip
Dobry den, preco je na uplne prvej FA v tomto clanku uvedeny sposob uhrady "vzajomny zapocet"? Nemal by tam byt "bankovy prevod"? Este nikdy sme zakaznikovi nevystavili FA s takouto formou uhrady (pouzivame to len na dobropisoch). Dakujem za info.
Pravdepodobne sme pri tvorbe tohto príkladu už vopred počítali s tým, že obe faktúry - riadna aj dobropis k nej - sa vzájomne započítajú :) Áno, ak ide o riadnu faktúru s povinnosťou úhrady, tak je ideálne uviesť tam napr. "bankový prevod". No môj názor: v praxi sa často na nejakej faktúre uvedie spôsob úhrady napr. "bankový prevod", no kvôli praktickým možnostiach sa napr. uhradí z pokladnice alebo sa niekedy neskôr započíta (ak je s čím). Neznamená to, že faktúra je zlá a treba ju upraviť.
Dobrý deň, vystavili sme v systeme I6 Cybersoft dobropis 04/01, na dve položky, z toho jedna sa v dobropise neskôr stornovala. Vraj je potrebné uvádzať dolu do poznámky k akej faktúre to je. Dobropis sa však vystavi a priradill k faktúre na ten neskôr stornovaný produkt, v dobropise ostal ešte jeden produkt ale ten bol z inej faktury. Chcem sa spýtať, či je potrebné celý dobropis anulovať ako omylom vytvorený alebo by to z hľadiska dani a učtovníctva nemalo vadiť. Je naviazany na faktúru toho stornovaneho produktu. Ďakujem veľmi mi pomôžete
Priznám sa, že nie celkom rozumiem otázke, no ak ide o omylom vytvorený doklad, tj chybu, tak by som ho vymazal a "dieru" v číselnom rade takto odôvodnil.
dostala som od O2 2fakturi na vratenie 2xpo 5e.Kde si to mam vyzdvihnuť,alebo ako mam postupovať.nerozumiem tomu stretla som sa stím prvykrat.dakujem za odpoved
Dobrý deň, odporúčam kontaktovať priamo O2.
Dobrý deň, ako majú byť uvedené dátumy na dobropise, ak sme sa na pôvodnej faktúre pomýlili, ale už bolo riadne daňové priznanie odoslané??? Je potrebné podať aj dodatočné daňové priznanie, ak je z textu evidentné, že je to naša chyba? Náš softvér nám umožňuje pracovať len v dvoch obdobiach. Takže v týchto prípadoch vystavujeme dobropisy s dátumom vyhotovenia kedy sme na chybu prišli a dátum dodania uvádzame dátum dodania z pôvodnej faktúry. Ďakujem.
Ak ide vyslovene o chybu na faktúre a nie opravu množstva, sumy, dodatočná zľava a pod., tak podľa opravujete pôvodnú faktúru s pôvodnými dátumami a podávate dodatočné daňové priznanie k DPH za dané obdobie.
dostala som vyúčtovaciu faktúru za plyn - nedoplatok 130 EUR. Účtovali mi oveľa vyššiu spotrebu ako bola skutočnosť. Po reklamácii mi vystavili dobropis, na ktorom je uvedený preplatok 766EUR /na skutočný stav, ktorý bol nižší ako na pôvodnej faktúre/. Pôvodnú faktúru - nedoplatok som neuhradila. Prípisom mi oznámili, že nakoľko som pôvodnú faktúru neuhradila, z dobropisu -preplatok766 mi odpočítali sumu 130. Je to správne?
Pravdepodobne Vám ten dobropis vystavili už po zohľadnení dlhu 130 EUR, čiže ste ho mali uhradiť. Určite si to vydiskutujte s dodávateľmi
Dobrý deň prajem, Mal by som jednu otázku: 1, Zákazník objednával tovar na dobierku v hodnote 48,90€. 2, Peniaze nám prišili na účet o 3 dni neskôr 2, Zákazník rozhodol tovar vrátiť a vybral iný tovar z ponuky v hodnote 25€. Ako mám správne vystaviť dobropis (alebo novú faktúru?) v tomto prípade a vrátiť zvyšok peňazí (na účet, 48,90€-25€ = 23,90€)? Sme platcami DPH. S pozdravom, Adrián
Závisí od toho, akým spôsobom ste fakturovali: ak ste na 48,90 EUR vystavili iba neostrú zálohovú faktúru, tak peniaze len vráťte späť. Ak ostrú, tak tú dobropisujte a na novú kúpu vystavte novú ostrú faktúru.
Ako vystaviť vzájomný zápočet ak my sme platcovia DPH a zápočet chceme vystaviť pre neplatcu DPH, resp. na jeho faktúru
Vystavte jednoduchý doklad - buď jednostranný zápočet alebo vzájomnú dohodu o zápočte - kde rozpíšete dané faktúry a najmä započítané sumy. A tento si nechajte každý svoju kopiu a Vy tú Vašu dajte účtovníčke :)
Dobrý deň prajem, fakturoval som cez Superfaktura klientovi službu. Klient faktúru uhradil. Spolupráca ale nevyšla :) a chcem mu po mesiaci objednávku zrušiť a celú sumu vrátiť. Stačí keď mu pošlem peniaze späť pod tým istým variabilným symbolom, alebo musím vystaviť dobropis? Vďaka :) (obaja sme neplatcovia DPH)
Ak ste fakturovali ešte pred dodávkou, lepší postup bolo vystaviť zálohovú faktúru - viac tuto https://www.superfaktura.sk/blog/zalohove-faktury-niekolko-zasad-ako-ich-vystavit/. Peniaze klientovi určite vrátťe (VS môže byť rovnaký), faktúra (keď už je vystavená): ak to číselný rad dovolí, vymažte ju; ak nie, vystavte dobropis s textom "zrušenie dodávky", resp. ho skonkrétnite a mínusujte položky. Nie je to kóšer spôsob, ale faktúra by mala ísť von.
Dobrý deň prajem, vystavil som dobropis cez Superfakturu podľa tohto návodu (super článok, vďaka) a poslal klientovi. Ale teraz vidím že niekde som spravil chybu mám na dobropise dátum vystavenia 2.4, dátum dodania 1.4, dátum splatnosti 2.4. Prosím Vás nevadí z hľadiska účtovníctva že sa tieto dátumy nezhodujú? Alebo to musím opraviť a poslať klientovi opravenú verziu? Ďakujem Vám pekne za radu, s pozdravom spokojný používateľ Superfaktura.sk :)
Vadiť to nevadí, ale navrhujem dátum dodania opraviť na 2.4 - pri dobropise vlastne ani dátum dodania nie je podstatný, dôležitý je dátum vystavenia.
ešte by som sa chcela opýtať aj či sa dobropisy musia zasielať poštou alebo stačí e-mailom ďakujem
Podľa mňa sa aj na dobropis vzťahujú pravidlá, ako na iné faktúry či účtovné doklady. Tj stačí e-mail, podrobnejšie https://www.superfaktura.sk/blog/naskenovany-podpis-na-fakture-je-v-sulade-so-zakonom/
Chcem sa opýtať, pokiaľ mám e-shop a vystavila som zálohovú faktúru, za ktorú mi klient zaplatil ale nakoniec zrušil objednávku bez dodania tovaru ale platbu už mám pripísanú na účte ako mám vystaviť dobropis a musí sa vystaviť ak nebola vystavená faktúra? ďakujem za odpveď
Najmä ak ste platiteľom DPH: ak ste prijali platbu v jednom mesiaci a vrátili ju v druhom, potrebné bolo hlavne vystaviť Daňový doklad k prijatej platbe, tj platbu zdaniť (a neskôr to opraviť dobropisom). V opačnom prípade by som platbu len vrátil - tj bez faktúry. Ospravedňujeme sa za neskoršiu odpoveď, možno ste situáciu už vyriešili.
Dobrý deň, chcela by som sa opýtať či sa môže stornovať dobropis. Teda v roku 2013 sme vystavili faktúru na ktorú sme v roku 2014 vystavili dobropis na celú sumu faktúry. Ale v januári roku 2015 sme zistili, že suma dobropisu mala byť nižšia. Dá sa stornovať dobropis a vystaviť nový? Ako sa to účtuje? (nejedná sa o tovar ale o službu)
Ak rok 2014 nemáte Vy ani Váš partner ešte uzavretý, dohodnite sa s ním na výmene dokladu, to bude asi najlepšie riešenie.

Pridať komentár