Niektoré z podnikateľských výdavkov je spracovať v účtovníctve či evidencii jednoduché – stačí bloček z registračnej pokladnice. Takýto nákup – uhradený v hotovosti alebo platobnou kartou – je v rámci zákonných možností daňovým výdavkom či podkladom preukazujúcim odpočítanie DPH. V niektorých prípadoch Vám dodávateľ dá podrobnejší, resp. rozsiahlejší doklad – faktúru. A k nej doklad o úhrade. Ak ho podnikateľ nezapotroší.
Faktúra je totiž dokladom preukazujúcim vynaložený podnikateľský náklad a zároveň aj záväzok čosi v budúcnosti uhradiť. Ako taký však pre účtovníctvo nepostačuje, skôr naopak:
- SZČO s jednoduchým účtovníctvom či daňovou evidenciou eviduje svoje reálne vynaložené výdavky. Teda zväčša ani nie účtovné náklady, ale „to, čo zaplatil“. Faktúra – nech znie na akúkoľvek vysokú sumu – na tento účel jednoducho nepostačuje. Výdavok je možné preukázať, iba keď má podnikateľ aj doklad o úhrade tejto faktúry. Teda buď položku na bankovom výpise, doklad o úhrade v hotovosti, dobierkou či platobnou kartou.
- V eseročkách a iných spoločnostiach s podvojným účtovníctvom síce faktúra ako doklad na preukázanie existencie daňového výdavku stačí, ale je tu jeden ďalší zádrhel. Ak v uzavretom roku figuruje faktúra (tj záväzok) ako neuhradená, firma ju skôr či neskôr musí dodaniť. Tj z neuhradenej sumy (alebo jej časti) zaplatiť daň z príjmov. Týmto zdanením sa neuhradený záväzok dokonca ani nedostáva preč z účtovníctva. Samozrejme, ak túto faktúru niekedy v budúcnosti uhradí, sumu, o ktorú predtým zvýšil základ dane, teraz k základu pripočíta a tým dostane všetko do pôvodného stavu. Peniaze však na nejaký čas zbytočne odídu a svoje si vyžiada aj komplikovanosť spracovania takejto agendy.
Ako sa záväzky dodaňovali doteraz a ako po novom v r. 2014
Do konca r. 2013 boli eseročky a iné právnické osoby povinné dodaniť neuhradené sumy záväzkov do 3 rokov od dátumu ich splatnosti. Po novom – od januára 2014 – sa však už dodaňujú postupne a komplikovanejšie. Tj minimálne 20% neuhradenej sumy je potrebné uhradiť už do 1 roka, zvyšok postupne v ďalších rokoch. Pravdepodobným zámerom tejto zmeny je zvýšenie tlaku na platobnú schopnosť firiem, no a samozrejme aj vybrať viac na daniach.
Účtovníci vedia, že na „svojich“ podnikateľov musia občas tlačiť, aby si papiere dali do poriadku. Možno je dôležité pripomenúť to samotným podnikateľom – k faktúre je potrebné mať aj doklad o úhrade. Tým môže byť samozrejme výpis z bankového účtu, ale aj doklad o úhrade v hotovosti, dobierkou či platobnou kartou. A ten sa občas stratí či zabudne. Pravdou však je, že ak si v účtovníctve ku koncu roku ponecháte faktúry, ku ktorým doklad o úhrade chýba a pravdepodobne sa ani nenájde, znamená to len budúce starosti a výdavky.
Poriadok v dokladoch sa teda oplatí.
Pridať komentár