V jednom z predchádzajúcich článkov sme uviedli, že faktúru ako takú prikazuje vystaviť iba zákon DPH a iba firmám, registrovaným pre DPH. Súkromným osobám, ktoré nie sú podnikateľmi, platiteľ DPH pri predaji tovaru či služby vystaviť nemusí. Je teda potrebné selektovať zákazníkov na firemných a súkromných a podľa toho im vystaviť doklad?
Má sa napríklad prevádzkovateľ e-shopu opýtať v registračnom formulári svojho zákazníka, či je podnikateľom alebo nie? A ak nie, neposlať mu žiadny doklad?
Odpoveď znie: faktúru radšej vystavte.
Prečo?
- zákon o DPH Vám to síce priamo neprikazuje, no na inom mieste podnikateľovi prikazuje viesť podrobné záznamy o jednotlivých dodávkach tovarov či služieb, vrátane základu DPH a samotnej DPH. Vytvorenie faktúry pri každom predaji (či už platiteľovi DPH, neplatiteľovi DPH alebo súkromnej osobe-nepodnikateľovi) je jednou z možností tejto evidencie. Inak povedané: ak už vystavené faktúry máte spracované a zaúčtované v účtovnom softvéri, požadovaná evidencia v rôznych podobách je na svete.
- takmer každý podnikateľ podlieha povinnosti vystavovať vydané doklady s náležitosťami účtovných dokladov podľa zákona o účtovníctve – faktúra je ideálnym účtovným dokladom aj pre podnikateľa, ktorý vedie účtovníctvo (tj je tzv. účtovnou jednotkou) a zároveň aj pre podnikateľa, ktorý si uplatňuje paušálne výdavky či prípadne používa na reálne výdavky daňovú evidenciu (nie je účtovnou jednotkou)
- ak faktúry vystavujete automaticky, nemá zmysel riešiť, či je zákazník podnikateľ alebo nie – jednoduchšie je nechať vystaviť a zaslať faktúru v každom jednom prípade
- aj zákazník-súkromná osoba potrebuje nejaký doklad o kúpe – napr. pre účely reklamácie.
21 komentárov