Skočiť na obsah
🕽 0948 881 081 (-) , FAQ

Faktúra súkromnej osobe – vystaviť alebo nie?

V jednom z predchádzajúcich článkov sme uviedli, že faktúru ako takú prikazuje vystaviť iba zákon DPH a iba firmám, registrovaným pre DPH. Súkromným osobám, ktoré nie sú podnikateľmi, platiteľ DPH pri predaji tovaru či služby vystaviť nemusí. Je teda potrebné selektovať zákazníkov na firemných a súkromných a podľa toho im vystaviť doklad?

Má sa napríklad prevádzkovateľ e-shopu opýtať v registračnom formulári svojho zákazníka, či je podnikateľom alebo nie? A ak nie, neposlať mu žiadny doklad?

Odpoveď znie: faktúru radšej vystavte.

Prečo?

  • zákon o DPH Vám to síce priamo neprikazuje, no na inom mieste podnikateľovi prikazuje viesť podrobné záznamy o jednotlivých dodávkach tovarov či služieb, vrátane základu DPH a samotnej DPH. Vytvorenie faktúry pri každom predaji (či už platiteľovi DPH, neplatiteľovi DPH alebo súkromnej osobe-nepodnikateľovi) je jednou z možností tejto evidencie. Inak povedané: ak už vystavené faktúry máte spracované a zaúčtované v účtovnom softvéri, požadovaná evidencia v rôznych podobách je na svete.
  • takmer každý podnikateľ podlieha povinnosti vystavovať vydané doklady s náležitosťami účtovných dokladov podľa zákona o účtovníctve – faktúra je ideálnym účtovným dokladom aj pre podnikateľa, ktorý vedie účtovníctvo (tj je tzv. účtovnou jednotkou) a zároveň aj pre podnikateľa, ktorý si uplatňuje paušálne výdavky či prípadne používa na reálne výdavky daňovú evidenciu (nie je účtovnou jednotkou)
  • ak faktúry vystavujete automaticky, nemá zmysel riešiť, či je zákazník podnikateľ alebo nie – jednoduchšie je nechať vystaviť a zaslať faktúru v každom jednom prípade
  • aj zákazník-súkromná osoba potrebuje nejaký doklad o kúpe – napr. pre účely reklamácie.

Prihláste sa na odber noviniek z blogu

Odhlásiť sa môžete kedykoľvek prostredníctvom odkazu v emaili.

21 komentárov

Dobry den, som SZCO a neplatca DPH. Mam ponuku na zakazku, v ramci ktorej by som fakturoval na fyzicku osobu s prideleným ABN - "Australian Business Number" - https://en.wikipedia.org/wiki/Austra...usiness_Number. Ako prosim vas vystavit fakturu na takuto osobu? ABN je nieco ako ICO a DIC sa neuvadza? A ako je to prosim s kontrolnym vykazom, ktory ako neplatca DPH stvrtrocne vystavujem v ramci § 7 zákona o DPH? Vopred velmi pekne dakujem za odpovede. S pozdravom Juraj
Vyzerá to na niečo ako IČO/DIČ, čiže nejaké základné podnikateľské číslo firmy v podnikateľskom registri. Pri väčšine služieb dodávaných do tretích krajín platí pravidlo, že miesto dodania služby sa nachádza v krajine odberateľa - Vašou povinnosťou ako neplatiteľa DPH je len vystaviť faktúru s formulkou "Prenesenie daňovej povinnosti" + archivácia dôkazu, že daný odberateľ je podnikateľ. Ideálne uvádzať na faktúre všetky údaje odberateľa. Ako neplatiteľ DPH (§ 7a) nevystavujete kontrolný, ale súhrnný výkaz - tak či tak tam tieto dodávky služieb uvádzať nebudete.
dobry den, platiteľ DPH nemusi vystaviť fakturu fyzickej osobe nepodnikateľoviSR , teda nebude ani zaznam o platbe?nemam reg.pokladnu
Po uskutočnení účtovného prípadu - čiže napr. dodaní služby, prijatí peňazí a pod. - musí každá firma vystaviť účtovný doklad. Čiže napr. faktúru + príjmový pokladničný doklad (tj až 2 doklady v tomto prípade). Platitelia DPH musia navyše viesť záznamy o každej dodávke. Čiže vystavením faktúry nič nepokazíte, skôr naopak.
V predošlej správe som zabudol uviesť, že faktúry vystavujem ako živnostník, neplatca DPH. Ďakujem
Ak už tú faktúru vystavujete, tak tie údaje tam podľa mňa byť majú - iniciály odberateľa sú totiž povinnou náležitosťou účtovného dokladu (tj aj faktúry).
Dobry den, dakujem za odpoved. Zaujimalo by ma vsak nasledovne. Co v pripade ak mam na ucte prijatu platbu napriklad 10eur za sluzbu ktoru zakaznik vyplatil dopredu a o fakturu nema zaujem kedze je zrejme ze sluzba bola dodana a vyuzivaju sa jej vyhody...kedze nema zaujem o fakturu neposlal mi svoje udaje ktore by som na fakture uviedol:( Dakujem Vam.
Riešil som túto nejednoznačnosť dávnejšie s metodikmi Finančnej správy. Resumé: v tomto prípade faktúru nevystavíte (veď nemáte komu), akurát len daný príjem zaúčtujete/zaevidujete ako daňový na základe výpisu z banky.
Dobrý deň, rozoberalo sa tu aké údaje by mali byť na faktúre pre odberateľa ktorý je fyzická osoba. Konkrétne v mojom prípade o web, kde sa používateľ zaregistruje a vytvorí si reklamnú ponuku. Za každú reklamnú ponuku sa platí poplatok. Faktúru samozrejme vystaviť chcem, musím však od fyzickej osoby (nepodnikateľ) pýtať osobné údaje ako meno, adresa ? Pri registrácii používateľ uvádza len svoj email, vyžadovaním osobných údajov ako Meno a Adresa je možné, že si potenciálny zákazník registráciu rozmyslí, aj napriek tomu, že tieto údaje potrebujem len kvôli fakturácii (čo je viem zo skúseností že je zákaznikovi pri zaplatení za zobrazenie reklamy absolútne jedno či dostane faktúru, alebo nie). Používateľ ktorý faktúru chce nemá problem uviesť Meno a Adresu, avšak ostatní ktorí faktúru nepotrebujú takéto údaje uviesť chcieť nemusia. Je teda možné faktúru vystaviť v prípade, kedy poznám len email odberateľa (fyzická osoba nepodnikateľ)? alebo je absolútne nutné vyžadovať pri registrácii aj osobné údaje ako Meno a Adresa. Ďakujem za akúkoľvek odpoveď. Ivan.
Dobrý deň, chcem sa spýtať som platca DPH, s.r.o. , mam eshop a kamenný obchod (teda aj ERP pokladnicu) tak ak sa v e-shope na konci objednávky spýtam nepodnikateľa či chce alebo nechce faktúru - povedzme že ju nebude chcieť tak potom stačí doklad z ERP? Ale ako keď platí na dobierku alebo prevodom?Veď doklad z ERP sa môže podľa zákona vystaviť iba pri priamej platbe, alebo sa mýlim? A ešte jedna vec ako by to bolo keď by som nebol platca DPH ?Platí to isté?
Podľa zákona o DPH je "faktúrou" aj doklad z ERP - síce zjednodušenou, ale predsa faktúrou. Takže ak ju vystavíte, máte všetky povinnosti splnené - akurát max. suma, pri ktorej je možné vystaviť doklad z ERP, je 1 000 EUR vrátane DPH pri platbe cash (tj aj dobierkou), resp. 1 600 EUR pri platbe kartou či iným spôsobom. K otázke však platí, že faktúru nepodnikateľovi nemusíte vystaviť žiadnu (ani "plnú", ani zjednodušenú), ale z rôznych dôvodov vymenovaných v článku je dobré ju vystavenú a evidovanú mať.
Suhlasim s postupom vystavovat fakturu po realizacii kazdeho predaja (aj FO), no chcel by som si overit ci podnikatel (eshop) je povinny danu fakturu aj zaslat fyzickej osobe, a ci nie je postacujuci ekvivalent doklad o kupe podla § 16 zakona o ochrane spotrebitela? dakujem
Osobne takýto doklad nepoznám, ale ak spĺňa náležitosti účtovného doklad (napr. označenie účastníkov, slovný opis, sumu za mernú jednotku a množstvo, dátum vyhotovenia č dátum uskutočnenia prípadu), tak áno - na účely účtovníctva môže slúžiť.
trosku ma to zarazilo, lebo partim k podnikatelom ktory vystavuje FA vzdy, ci uz predam tovar za 15 eur, alebo 5000 eur... neviem si predstavit aky doklad by zakaznik (nepodnikatel) odomna k tovaru dostal...
Môže dostať napr. zjednodušenú faktúru, tj doklad z registračnej pokladnice. V niektorých prípadoch sa poskytuje zákazkový list, opravenka a pod. Závisí od typu biznisu/produktu.
Ak by sme sa na to pozreli z pohladu konverzie, bolo by vyhodnejsie pytat si menej udajov od klienta. To by mohlo pomoct konverznemu pomeru (= pocet navstev / pocet celkovych predajov).
takto... mam eshop a ku kazdej objednavke vystavim FA... dobre som pochopil ze nemusim???
..a tiež to neznamená, že netreba odviesť DPH a priznať daň z príjmu :)
Nemusíš vystaviť "dépéháčkovú" faktúru - ak si platiteľom DPH. Nejaký doklad by si však v každom prípade mal mať - a faktúra sa na tento účel hodí. Preto je lepšie vystavovať faktúru každému.
Aké údaje je na takomto doklade uviesť? Meno Priezvisko, Adresa... Ešte niečo?
Zákon hovorí o "označení účastníkov". Teda meno, priezvisko a adresa v prípade súkromnej osoby musí stačiť. Ostatné povinné údaje, resp. náležitosti faktúry ako účtovného dokladu, musia byť uvedené bez ohľadu na typ zákazníka.

Pridať komentár