Podnikateľ pracuje na dlhodobejšom projekte, ktorého realizácia trvá niekoľko mesiacov. Potrebuje však občas aj čosi priebežne vyfakturovať – napr. zálohu alebo čiastkové práce. Aj takéto situácie majú svoje daňové či účtovné pravidlá. Ako fakturovať?
Dodávka trvajúca niekoľko mesiacov a čiastkové práce
Prvou situáciou je, že podnikateľ fakturuje konkrétne a už vykonané čiastkové práce. Napríklad vytvára webstránku na zákazku – najprv vyfakturuje návrh štruktúry, neskôr dizajn, potom celkové vyhotovenie fuknčného webu. V tomto prípade fakturuje vždy k skutočnému dátumu odovzdania prác.
Príklad
Jozef 26. júna 2014 odovzdal návrh štruktúry webu – faktúru za túto čiastkovú prácu vyfakturuje s dátumom dodania 26. júna 2014 (dátum vystavenia môže byť samozrejme o pár dní neskorší). Dizajn odovzdá klientovi 29. júla 2014 – k tomuto dátumu ho aj vyfakturuje. Web definitívne spojazdní a odovzdá klientovi 2. septembra 2014 – posledná faktúra má teda dátum dodania 2.9.2014.
Rovnako postupuje platiteľ aj neplatiteľ DPH.
Dodávka trvajúca niekoľko mesiacov a pravidelná fakturácia v rovnakej sume
Ak však ide o dlhodobejšiu spoluprácu, pričom klient platí každý mesiac rovnakú sumu, fakturuje sa vždy k rovnakému dňu každého z mesiacov – napríklad k poslednému dňu mesiaca alebo ku ktorémukoľvek dňu daného mesiaca.
Príklad
Jozef svojmu klientovi poskytuje služby správy webu vrátane niekoľkých súvisiacich služieb. Klient platí mesačne paušálnu sumu 100 EUR + DPH. Jozef za jednotlivé mesiace fakturuje vždy k poslednému dňu mesiaca – za jún 2014 vystaví faktúru s dátumom dodania 30.6.2014, za júl 2014 s dátumom 31.7.2014 atď.
Prijatá záloha ešte pred dodaním služby
Iná možnosť je prijať zálohu ešte pred samotnou realizáciou – tj platbu vopred, či už vo výške 100% celkovej dohodnutej platby alebo len povedzme nejakú časť, napr. 50%.
Neplatiteľ DPH:
- najprv vystaví neostrú zálohovú faktúru
- klient ju uhradí
- po skončení práce vystaví ostrú vyúčtovaciu faktúru – od fakturovanej sumy odpočíta už zinkasovanú zálohovú faktúru a fakturuje tak len zvyšnú sumu, prípadne je suma k úhrade 0 EUR.
Presný postup, ako v SuperFaktúre vystaviť najprv niekoľko zálohových faktúr a neskôr z nich definitívnu vyúčtovaciu faktúru, sme uviedli na tomto príklade.
Platiteľ DPH:
- najprv vystaví zálohovú faktúru – fakturuje sumu bez DPH
- ak bude záloha zaplatená v rovnakom mesiaci, v ktorom bude služba dodaná, vystaví po skončení mesiaca ostrú faktúru, v ktorej neostrú zálohovú faktúru odpočíta – postup je takmer identický s postupom pre neplatiteľa DPH, s jediným rozdielom: suma na ostrej faktúre je rozpísaná na základ DPH a sumu DPH
- ak bude záloha zaplatená v jednom mesiaci, no služba dodaná v niektorom z ďalších mesiacov:
- do 15 dní odo dňa zaplatenia vystaví „Daňový doklad k prijatej platbe“
- po dodaní tovaru/služby vystaví ostrú faktúru, od ktorej sa tento „Daňový doklad k prijatej platbe“ odpočíta.
Podrobnejšie sme vystavenie Daňového dokladu z neostrej zálohovej faktúry a neskoršie vystavenie vyúčtovacej faktúry platiteľom DPH popísali na tomto príklade.
2 komentáre