Content marketing to nie je len blog. Je toho viac. Oveľa viac. Predtým, ako sa do niečoho pustíte, zvážte, čo je asi najprijateľnejšie pre vašu cieľovú skupinu a do úvahy tiež zoberte to, čo sa najviac hodí pre váš tovar, či službu. A nezabudnite tiež dostatočne kriticky posúdiť vaše schopnosti a možnosti.
Nemusíte sa pustiť do každého typu. Vyberte si jeden a venujte sa tomu. Ak vám to pôjde, vyskúšajte po čase pridať iný typ.
Experimentujte, ale neskáčte z formy do formy každý týždeň.
1. Blog
Najrozšírenejšia forma content marketingu. Aj preto, lebo je pravdepodobne najjednoduchší. Nepotrebujete žiadne technické pomôcky, nepotrebujete ovládať žiaden náročnejší program. Stačí vám ovládať pravopis a gramatiku. Aby si z vás nerobili srandu nejakí grammar nazi. A, samozrejme, by ste mali byť schopní prepísať svoje myšlienky do ľahko zrozumiteľných viet. To všetko nás už ale učili v škole pri slohových prácach. Takže zvládnuť by to mohol naozaj (takmer) každý.
2. Video blog
Dokážete svoje myšlienky porozprávať? Napíšte si osnovu, napíšte si kompletne celý text. Naučte sa ho naspamäť a 50-krát si ho povedzte pred zrkadlom. Potom zoberte kameru a nahrajte sa. A hlavne sa nesnažte objaviť v sebe nového Leonarda. Stačí, keď budete prirodzení tak, akoby ste to rozprávali svojim známym. Iste, zo začiatku to bude mať bližšie k Maline ako k Oscarovi, ale ono sa to časom zlepší. Pravda, je na to potrebný aspoň malinký kúsok exhibicionizmu a nie každému to musí vyhovovať. Ale za vyskúšanie nič nedáte. A vášmu biznisu veľmi pomôže, keď bude za ním vidno tvár. Ak to nedokážete vy sami, možno niekto z vašich kolegov?
Okrem kamery potrebujete tiež ovládať aspoň jednoduchý softvér na strih videa. Výsledok potom zaveste na YouTube, Vimeo alebo Facebook.
3. Infografiky
Je možné, že majú už svoj najväčší boom za sebou. Ak však máte zaujímavé informácie a dokážete ich zaujímavo graficky spracovať, tak sa určite nájdu ľudia, ktorí ich budú ochotne zdieľať napríklad na Facebook-u. Samozrejme, nesmie to byť nejaký grafický paškvil, to by bola zbytočná námaha. Ak sa na to necítite, nájdite si šikovného grafika, prípadne využite niektorú z množstva online služieb, napríklad visual.ly, infogr.am, piktochart.com, easel.ly, venngage.com, …
4. Recenzie
Pokojne zoberte postupne tie najzaujímavejšie kúsky tovaru, ktorý predávate a urobte ich OBJEKTÍVNU recenziu. Rozhodne si ušetrite marketingové kecy. Ak vám ľudia prestanú dôverovať a budú za tým vidieť len marketing, tak u nich veľmi nepochodíte. Úprimnosť je nevyhnutná. Ak napríklad predávate turistické batohy, či oblečenie, popíšte materiál, kvalitu šitia, ukážte všetky vnútorné vrecká. Urobiť to môžete textovým článkom alebo videom. Je to len na vás.
5. Návody
Môžu sa vhodne dopĺňať s predchádzajúcimi recenziami. Ukážte svojim potenciálnym klientom, že ste v danom obore odborníci. Predajca tlačiarní môže napríklad postupne ukázať, ako sa v jednotlivých typoch tlačiarní vymieňa toner, alebo čistí hlava, či nastavuje tlačiareň samotná. Predajca alebo pražiareň kávy môžu ukázať, aké všetky možné prípravy kávy existujú. Alebo ako sa pracuje s jednotlivými espresso strojmi. Textový blog, alebo video – čo zvládnete lepšie?
6. Ebook
Ako sme písali v predchádzajúcom článku, vydanie ebooku nemusí byť práve najlacnejšia záležitosť. Skúste, ale na začiatok dať dokopy dve – tri strany so zaujímavými radami, primerane ich graficky upravte a uložte ako PDF. Ebooky sa spravidla dajú stiahnuť zadarmo, výmenou za emailovú adresu, ktorú potom zaradíte do odberu noviniek. Pri ebooku je dôležitejší ako inde jeho názov. Obvyklá prax býva použiť názov typu “3 potraviny, vďaka ktorým schudnete 219 kilogramov”. Nevieme, podľa nás to nepôsobí dôveryhodne. Zázraky sa nedejú. Namiesto toho sa radšej zamyslite, čo môže zaujať vašu cieľovú skupinu a podľa toho vyberte vhodný názov.
7. Zoznamy
Užitočný zoznam (úloh, tipov, zaujímavostí, miest, …) môžete tiež zverejniť vo formáte PDF, samozrejme, výmenou za email. Tu už použitie čísloviek môže dávať zmysel. Ste firma organizujúca svadby? Podeľte sa so svojim know-how v zozname s názvom “17 vecí, na ktoré nezabudnúť pred svadbou”. Alebo máte eshop s detskými vecami? Pomôžte budúcim mamičkám zoznamom “10 vecí, ktoré si zoberte do pôrodnice”. A jeho pokračovanie “6 úradov, ktoré musíte obehať po pôrode” vaše budúce zákazníčky tiež určite poteší. Keď potom budú hľadať mini tričká pre svoje mini deti, budú vedieť, na koho sa obrátiť.
8. Prípadové štúdie
Ukážte, ako úžasne ste sa postarali o svojich existujúcich klientov. Napríklad pečiete torty. Popíšte celý proces vašej práce od prvého kontaktu s klientom, cez popísanie jeho predstavy, zoznam ingrediencií až po presný postup výroby. A nezabudnite samozrejme na skvelé fotky. Nech urobia čo najlepší dojem. Nemusíte takto detailne popisovať každú jednu zákazku. Vyberte si tie najzaujímavejšie realizácie, bude ich stačiť iba pár. V tomto prípade je kvalita spracovania prípadovej štúdie oveľa dôležitejšia ako kvantita. Z času na čas potom pridávajte ďalšie.
9. Rozhovory
V našich končinách sa tento typ content marketingu nevyužíva veľmi často, ale možno práve to je signál, že by ste to mali skúsiť. Oslovte ľudí z oblasti vášho podnikania a popýtajte sa ich na také veci, ktoré môžu byť pre vašu potencionálnu klientelu zaujímavé. Na rozhovor sú, samozrejme, najvhodnejší čo najznámejší ľudia. Ak predávate napríklad športové oblečenie, skúste osloviť známych športovcov. Za opýtanie sa nič nedáte. Predajca vín môže osloviť známych slovenských vinárov. Čím zaujímavejšie info vám prezradia, tým lepšie.
10. Webináre
Svojich zákazníkov môžete aj vzdelávať a najjednoduchšie je pre tento účel použiť webinár. Webinár je vlastne video chat, kde na jednej strane ste vy ako prezentujúci a na druhej strane je kopec vašich budúcich klientov. Vy hovoríte zaujímavé veci, oni hltajú každé jedno vaše slovo, prípadne môžu cez chat napísať svoje otázky. Zväčša nemajú možnosť navzájom sa aj počuť, aby z toho nevznikol chaos. Je, samozrejme, potrebné, aby ste sa vopred zodpovedne pripravili, spracovali si tému, nachystali osnovu. Pokojne si môžete aj celý webinár vopred napísať. Ale nečítajte potom z papiera, naučte sa to rozprávať. Naplánujte si čas, kedy sa webinár uskutoční dostatočne vopred, aby ste stihli o ňom informovať a pritiahnuť dostatočný počet divákov.
Pri webinári môže byť vo videu vidno aj vašu tvár. Je to fajn, lebo potom je to oveľa osobnejšie. Tak isto ho môže dopĺňať vopred pripravená prezentácia. Zväčša trvajú 30-40 minút, podľa rozsahu témy. Webináre bývajú najčastejšie bezplatné, opäť iba budete vyžadovať email. Okrem zaradenia do odberu noviniek s ním môžete aj ďalej pracovať – napríklad poslať po skončení zhrnutie webináru, opýtať sa na spätnú väzbu a nápady na vylepšenia. Ak ľudia uvidia, že sa zaujímate aj „po“, budú predpokladať, že rovnako sa budete zaujímať aj keď sa stanú vašimi zákazníkmi.
Technických realizácií je viacero, vyskúšajte napríklad youtube live stream alebo google hangouts.
11. Školenia
V porovnaní s webinármi je to vyšší level vzdelávania. Rovnako aj tu je nesmierne dôležitý výber témy a príprava. Určite si deň a hodinu, na základe priestorových možností si určite maximálny počet účastníkov a rozpošlite newsletter so všetkými potrebnými informáciami. Je fajn, ak sú školenia bezplatné, ale nie je vylúčený ani primeraný poplatok. Najmä pri témach, ktoré prinášajú vyššiu pridanú hodnotu. A prečo je (bezplatné) vzdelávanie potenciálnych zákazníkov dobré aj pre vás? Ak napríklad predávate počítače, je pre vás len dobré, ak príde zákazník, ktorý už vie, čo je to HDD alebo RAM. Debata s ním bude určite plodnejšia a pre vás jednoduchšia. Nebudete musieť vysvetľovať absolútne základy znova a znova.
Ak budete robiť dobré školenia, je celkom možné, že občas na ne príde aj vaša konkurencia. Nemali by ste mať ale pocit, že jej zadarmo hovoríte vaše know-how. Informácií je už tak veľa, že keď sa to nedozvedia od vás, tak určite od niekoho iného. A nie je to dobrý pocit, keď sa vaša konkurencia učí od vás? Znamená to, že vás iba nasleduje a máte pred ňou stále náskok.
Mne sa veľmi páči, ako to robí Pricemania. Jej zákazníci sú čisto eshopy. A je v záujme samotnej Pricemanie, aby to boli úspešné eshopy. Preto organizuje školenia a snaží sa ich vzdelávať, aby boli stále lepšie a lepšie. Navyše, potom aj samotná Pricemania vystupuje ako autorita, ktorá to už všetko ovláda a na ktorú sa dá spoľahnúť.
Tak teda, vybrať a spracovať tému, objednať chlebíčky a žltú malinovku, pripraviť alebo objednať priestor (pokojne aj miestnu kaviareň) a hor sa do toho!
Epilóg
Príkladov úspešného content marketingu sú tony, neúspešného možno ešte viac.
V našich končinách sa mi páči “Kuchyňa Lidla”. Pravidelné uverejňovanie receptov, pre ktoré všetky potrebné ingrediencie nakúpite priamo v Lidl, je dobrý nápad. A na prekvapenie, vždy keď vyjde nový leták s receptom, sú náhodou potrebné ingrediencie zrovna “v akcii”. Veľmi šikovné.
Podobnú stratégiu má aj Tesco. Tu si navyše môžete potrebné suroviny z online receptu vložiť priamo do nákupného košíka a Tesco vám ich donesie až domov (ak bývate v niektorom z vybratých miest).
Content marketingom v zásade môžeme označiť aj fungovanie televízií. Snažia sa prinášať natoľko dobrý „content“ (filmy, seriály, relácie), aby sme boli ochotní tolerovať prerušenie každých 15 minút, počas ktorých nám predávajú tovar, s ktorým v skutočnosti obchodujú – reklamy.
Nedajte sa odradiť pocitom, že robiť content marketing je náročné. Je to síce pravda, ale úplne najťažší krok je začať. Nech sa už pustíte do čohokoľvek, postupne sa budete určite zlepšovať. Vytvoríte si takto dobré meno, predstavíte svoju firmu verejnosti a vďaka tomu, že dáte svojmu podnikaniu “tvár”, stane sa vaša firma osobnejšou a bude pre ňu ľahšie získavať zákazníkov.
Všetky diely seriálu:
- Zvoliť si živnosť alebo s.r.o?
- Adresa a sídlo
- Administratíva začínajúceho podnikateľa
- Začínajúci podnikateľ a fakturácia
- Ako skrotiť web a sociálne siete
- Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 1/2
- Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 2/2
- Publikovanie zaujímavého obsahu: prinesie vám viac zákazníkov? – 1/2
- Publikovanie zaujímavého obsahu: 11 typov content marketingu – 2/2
- Time management: ako s ním začať? – 1/2
- Time management: ako s ním začať? – 2/2
- Ako nájsť tých správnych zamestnancov
Pridať komentár