Skočiť na obsah
🕽 0948 881 081 (-) , FAQ

SuperFaktúra a Besteron: ako platby zachytiť v účtovníctve

Štandardný bankový prevod trvá 1 pracovný deň, zákazníci e-shopov však často potrebujú tovar čo najskôr a práve ten 1 deň – prípadne viac – celý nákupný proces predlžuje. Prevádzkovatelia e-shopov – z rovnakého dôvodu – preto dávajú svojim zákazníkom možnosť použiť viaceré druhy platobných brán, vďaka ktorým sú peniaze od kupujúceho pripísané na účte predávajúceho hneď a ten môže začať expedovať tovar (prípadne hneď v tom okamihu ho doručiť, ak ide o digitálny produkt). Jednou z nich – a novinkou pre používateľov SuperFaktúry – je služba online platby cez platobnú bránu Besteron.

Rozdiely oproti klasickým platobným bránam:

  1. predávajúci – teda ten, čo inkasuje peniaze, štandardne prevádzkovateľ e-shopu – si nepotrebuje viesť samostatný účet v platobnej službe/bráne. V iných platobných bránach sa mu totiž peniaze od klientov pripisujú na jeho virtuálny účet v danej službe, raz za určité obdobie prevádzkovateľ služby zrazí poplatok/províziu a zvyšok peňazí si môže majiteľ virtuálneho účtu zaslať napr. na bankový účet v slovenskej banke. V účtovníctve to znamená účtovanie o 2 účtoch – jednom bankovom a jednom virtuálnom (uvedené sa napr. vzťahuje aj na účet v službe PayPal – tiež ide o samostatný virtuálny účet)
  2. peniaze od kupujúceho sa po ceste na bankový účet predávajúceho „zastavia“ v Besterone, kde z nich Besteron strhne poplatok
  3. na účet predávajúceho dorazí suma faktúry znížená o poplatok (poplatok si teda Besteron nezrazí naraz za celé obdobie, ale z každej jednej platby)

Ako sa to zobrazí v účtovníctve/evidencii?

SZČO s paušálnymi výdavkami:

„Paušalisti“ vedú len evidenciu pohľadávok (teda vyšlých faktúr) a príjmov. Teda stačí viesť evidenciu plných súm vyšlých faktúr a plných (tj bez poplatkov) úhrad za tieto faktúry (napr. v jednej tabuľke). Ich príjmom na účely daní sú teda úhrady, ktoré im kupujúci zaplatili (cez Besteron) bez zohľadnenia zrazených poplatkov. Poplatky Besteronu sú síce pre nich výdavkami, no nie daňovými – na daňové účely si môžu odpočítať len paušálne výdavky (plus zaplatené odvody), poplatky platobnej bráne teda nemusia vôbec evidovať.

Eseročky a iné firmy s podvojným účtovníctvom:

Evidujú aj reálne náklady – a tými sú aj poplatky platobnej bráne. Rovnako musia zachytiť každý pohyb peňažných prostriedkov. Každú faktúru a jej úhradu teda musia účtovať takto:
1. faktúra (vznik pohľadávky) – suma 500 EUR (účtovanie 311/604)
2. úhrada faktúry v službe Besteron – suma 500 EUR (účtovanie 315/311)
3. zúčtovanie poplatku na základe avíza z Besteronu – suma 0,89 EUR (účtovanie 568/315)
4. inkaso sumy pohľadávky zníženej o poplatok na bankový účet – suma 499,11 EUR (účtovanie 221/315)

SZČO s daňovou evidenciou:

Evidujú pohľadávky, príjmy ako aj reálne náklady. Presný postup pre daňovú evidenciu nie je predpísaný, je teda na samotnom podnikateľovi resp. jeho účtovníkovi. Je možné viesť jednoduchú evidenciu pohľadávok a príjmov ako v prípade „paušalistov“ (v plnej sume) a napr. 1x mesačne evidovať v daňových nákladoch poplatky zaplatené prevádzkovateľovi platobnej brány.

Prihláste sa na odber noviniek z blogu

Odhlásiť sa môžete kedykoľvek prostredníctvom odkazu v emaili.

3 komentáre

Dobry den, vasa negativna skusenost ma mrzi. Chyba vsak nie je v samotnom Besterone, ale v plugine, ktorý vyuzivate. Je zrejme nekompatibilny s vasou verziou eshopu. Nasim zakaznikom sme sa snazili vyjst v ustrety a vytvorili sme niekolko pluginov na najpouzivanejsie opensoruce systemy, ktore su volne stiahnutelne na http://developer.besteron.sk . Pokial ma vsak klient poziadavky na ich upravu, alebo mu nesedia s verziou, v tomto pripade je nutne sa obratit na vlasneho developera. Ak by ste potrebovali odporucit developera, ktory by vam dany problem fixol, velmi rad vam poradim. Kludne ma kontaktujte priamo na kral@besteron.sk a pokusim sa vas problem vyriesit. Dakujem
Mne táto služba nefunguje na mojom e-shope, fungovalo mi to pár dni no následne prestalo a nešlo kliknúť na možnosti a vybrať si danú banku. Keď som sa ozval spoločnosti Besteron stále že chýba je u mňa, kontrolovali to dvaja ľudia na mojom eshope stále nevedeli nájsť chybu prečo to zrazu prestalo fungovať.
Dobrý deň, vďaka za komentár, to ma mrzí, neviem sa však k tomu vyjadriť, my sme nemali žiadnu podobnú skúsenosť. Ale požiadam priamo Besteron o reakciu.

Pridať komentár